Publikationen

Hier erhalten Sie einen Überblick über die Publikationen von Hanna Schramm-Klein.

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Schwerpunkte der Publikationen sind:

  1. Supply-Chain-Management
  2. Handelsmanagement
  3. Internationales Management
  4. Internationales Marketing
  5. Multi-Channel-Retailing
  6. Konsumentanverhalten
  7. Neue Medien

 

1. Supply-Chain Management

Schlagwörter: Supply-Chain Management, Warenwirtschaftssysteme, Electronic Distribution Channels, Logistikführerschaft, Retail Chains, Internationalisierung, Ethical Sourcing, Logistikoptimierung, Distributionspolitik, Supplier Relationship Management, Einkauf, Warenmanagemen

Publikationen

  1. Supply-Chain-Management und Warenwirtschaftssysteme in Handel, 2. Aufl., (Springer) Berlin et al. 2011 (mit Joachim Hertel; Joachim Zentes).
  2. Multiplicity of Electronic Distribution Channels: a Consumer-Based Overview and Categorisation, in Proceedings of the 43th EMAC Conference, 3-6 June, 2014, Valencia, Spain (mit Gerhard Wagner; Julian Kellner; Sascha Steinmann; Bernhard Swoboda).
  3. Supply-Chain-Flexibilität in einem dynamischen Geschäftsumfeld – Performancetreiber oder Kostenblock?, in: BFuP – Betriebswirtschaftliche Forschung und Praxis, Heft 6, (in press) (mit Joachim Zentes und Fabian Lehnert)
  4. Logistikerfolg im Kontext des Gesamtunternehmenserfolgs: Analyse der Beziehungen zwischen Marketingerfolg, Logistikerfolg und Unternehmenserfolg, in: Logistik Management, Vol. 6, 2004, No. 3, pp. 47-66 (mit Joachim Zentes; Michael Neidhart).
  5. Supply-Chain-Flexibilität in einem dynamischen Geschäftsumfeld – Performancetreiber oder Kostenblock?, Vortrag anlässlich der Tagung der Wissenschaftlichen Kommission Internationales Management, Augsburg, 22.-23. Februar 2013 (mit Joachim Zentes und Fabian Lehnert)
  6. An Empirical Investigation of Supply Chain Flexibility and Performance in the Present Dynamic Environment, 1st.WSEAS International Conference on Risk Management, assessment and Mitigation (RIMA), Zlin, Tschechien, 20.-22. September 2012 (mit Joachim Zentes und Fabian Lehnert)
  7. Internationalization Strategies of Retail Chains – An Empirical Study, in: 52th AIB Annual Meeting Proceedings Rio de Janeiro, June 25-29, 2010 (mit Bernhard Swoboda; Edith Olejnik; Dirk Morschett).
  8. Marketingziele versus Logistikziele im Handel: Ein Konflikt? – Theoretische Überlegungen und empirische Befunde, presentation at the Retail Research Conference of the „Wissenschaftliche Kommission Marketing des Verbands der Hochschullehrer für Betriebswirtschaft“, 18-19 June, 2004, Saarbrücken.
  9. Marketingziele versus Logistikziele: Ein Konflikt? – Theoretische Überlegungen und empirische Befunde, presentation at the 2nd Scientific Symposium of the Bundesvereinigung Logistik, 25-26 May, 2004, Berlin.
  10. An Empirical Investigation of Supply Chain Flexibility and Performance in the Present Dynamic Environment, in: Pavelkova, D.; Strouhal, J.; Pasekova, M. (Hrsg): Advances in Economics, Risk Management, Political and Law Science, WSEAS Press, 2012, S. 329-334 (mit Joachim Zentes und Fabian Lehnert)
  11. Ethical Sourcing als Option der beschaffungsseitigen Internationalisierung von Handelsunternehmen, in: Schmid, Stefan (Hrsg.): Management der Internationalisierung – Festschrift für Professor Dr. Michael Kutschker, (Gabler) Wiesbaden 2009, S. 265-287 (mit Joachim Zentes; Dirk Morschett).
  12. Logistikoptimierung im Schuhhandel: Neuorientierung in der Supply Chain, in: Hämmerling, Annette (Hrsg.): Kompendium der Schuhwirtschaft 2008, F.A.Z.-Institut: Frankfurt a.M., S. 180-189 (mit Joachim Zentes).
  13. Logistikführerschaft und Logistikoptimierung als strategische Stoßrichtung des Handels, in: Zentes, Joachim (Hrsg.): Faszination Handel – 50 Jahre Saarbrücker Handelsforschung, (Deutscher Fachverlag) Frankfurt a.M. 2007, S. 463-488.
  14. Logistische Distributionspolitik in Multi-Channel-Systemen – Besonderheiten in der Konsumgüterbranche, in: Wirtz, Bernd (Hrsg.): Handbuch Multi-Channel-Marketing,(Gabler) Wiesbaden 2007, S. 451-472 (mit Joachim Zentes).
  15. International Supplier Relationship Management – From Transactional to Relational Purchasing, in: Scholz, Christian; Zentes, Joachim (Eds.): Strategic Management, 2. Aufl., (Gabler) Wiesbaden 2006, S. 247-270 (mit Dirk Morschett).
  16. Internationales Supplier-Relationship-Management: Perspektiven in der internationalen Beschaffung, in: Zentes, Joachim; Morschett, Dirk; Schramm-Klein, Hanna (Hrsg.): Außenhandel: Marketingstrategien und Managementkonzepte, (Gabler) Wiesbaden 2004, S. 765-791.

Anderes

  1. Dozentin im Executive Masterprogramm eMAR – Executive Master in Retailing der Zeppelin Universität: Durchführung der Vorlesungen „Supply-Chain-Management, Einkauf und Warenmanagement“ und „Standortpolitik und Internationalisierung“
  2. „Logistikeffizienz für Multi-Channel-Systeme – Der Weg ist das Ziel“, Vortrag anlässlich des 2nd HWS InfotainmentDay „Multi-Channel-Handel“, Köln, 28. November 2008.
  3. „Logistikführerschaft als strategische Stoßrichtung des Handels“, Vortrag anlässlich des Symposiums „Faszination Handel“, Saarbrücken, 22. Juni 2007.
  4. „Supply-Chain-Management und E-Business: Technologische Entwicklungstendenzen“, Weiterbildungsseminar im Rahmen des „GDHS Management-Förderprogramm 2004/05“ der Goodyear Dunlop Handelssysteme GmbH, Saarbrücken, 02. Juni 2005.
  5. „Supplier Relationship Management – Ein innovativer Ansatz“, Vortrag anlässlich der Tagung „Performance Leadership im Handel“ der T-Systems GmbH, Saarbrücken, 09. November 2004.

 

2. Handelsmanagement

Schlagwörter: Handelsmanagement, Retail-Management, E-Channels, Einzelhandel, Großhandel, Store Equity, Online Retailing, Retail Brand, Handelsmarke, Store Loyalty, Retail Chain, Distribution Channels, Corporate Social Responsibility, European Retail Research, Standortstrategien

Publikationen

  1. Strategic Retail Management: Text and International Cases, 2. Aufl., (Gabler) Wiesbaden 2011 (mit Dirk Morschett; Joachim Zentes).
  2. HandelsMonitor 2005/2006 – Expansion – Konsolidierung – Rückzug: Trends, Perspektiven und Optionen im Handel, (Deutscher Fachverlag) Frankfurt a.M. 2005 (mit Joachim Zentes; Michael Neidhart).
  3. Handbuch Handel, 2. Aufl., (Gabler) Wiesbaden 2013 (mit Joachim Zentes; Bernhard Swoboda; Dirk Morschett).
  4. European Retail Research, (Gabler) Wiesbaden (mit Dirk Morschett; Thomas Foscht; Thomas Rudolph; Peter Schnedlitz; Bernhard Swoboda)
  5. a) Vol. 26, Issue II, 2012 (Gf. Herausgeber: Hanna Schramm-Klein)
  6. b) Vol. 26, Issue I, 2012 (Gf. Herausgeber: Thomas Rudolph)
  7. c) Vol. 25 Issue II 2011 (Gf. Herausgeber: Thomas Rudolph)
  8. d) Vol. 25, Issue I, 2011(Gf. Herausgeber: Dirk Morschett)
  9. e) Vol. 24 Issue II, 2010(Gf. Herausgeber: Dirk Morschett)
  10. f) Vol. 24, Issue I, 2010(Gf. Herausgeber: Peter Schnedlitz)
  11. g) Vol. 23 Issue II, 2009(Gf. Herausgeber: Peter Schnedlitz)
  12. h) Vol. 23, Issue I, 2009(Gf. Herausgeber: Bernhard Swoboda)
  13. i) Vol. 22, 2008(Gf. Herausgeber: Bernhard Swoboda)
  14. Strategic Retail Management: Text and International Cases, 2. Aufl., (Gabler) Wiesbaden 2011 (mit Dirk Morschett; Joachim Zentes).
  15. HandelsMonitor 2005/2006 – Expansion – Konsolidierung – Rückzug: Trends, Perspektiven und Optionen im Handel, (Deutscher Fachverlag) Frankfurt a.M. 2005 (mit Joachim Zentes; Michael Neidhart).
  16. Handbuch Handel, 2. Aufl., (Gabler) Wiesbaden 2013 (mit Joachim Zentes; Bernhard Swoboda; Dirk Morschett).
  17. European Retail Research, (Gabler) Wiesbaden (mit Dirk Morschett; Thomas Foscht; Thomas Rudolph; Peter Schnedlitz; Bernhard Swoboda)
  18. in Vorbereitung: Vol. 27, Issue I, 2013 (Gf. Herausgeber: Hanna Schramm-Klein)
  19. Performance Leadership im Handel, (Deutscher Fachverlag) Frankfurt a.M. 2004 (mit Joachim Zentes; Henryk Biesiada).
  20. The Path to Purchase Online is Versatile – An Overview and Classification of E-Channels from a Consumer’s Perspective, in: 2014 Shopper Marketing & Pricing Conference Proceedings, Stockholm, Sweden, May 8-10, 2014 (mit Julian KellnerGerhard Wagner; Sascha Steinmann).
  21. Reciprocal Effects of the Corporate Reputation and Store Equity of Retails, in: Journal of Retailing, in press 2013 (mit Bernhard Swoboda; Bettina Berg).
  22. Perceived Differentiation in Online Retailing – A Repertory Grid Approach, in: Proceedings of the 17th International Conference on Research in the Distributive Trades of the European Association of Education and Research in Commercial Distribution (EAERCD), Valencia, Spain, July 3-5, 2013 (mit Julian Kellner; Stephan Zielke; Waldemar Toporowski; Gerhard Wagner).
  23. Pluralization of Online Retailing – The Relevance of Synergy and Complementarity Among Electronic Retail Channels, in: Proceedings of the 17th International Conference on Research in the Distributive Trades of the European Association of Education and Research in Commercial Distribution (EAERCD), Valencia, Spain, July 3-5, 2013 [awarded as Best Paper] (mit Gerhard Wagner; Sascha Steinmann).
  24. The importance of retail brand equity and store accessibility for store loyalty in local competition, in: Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 20, 2013 (mit Bernhard Swoboda; Bettina Berg; Thomas Foscht) (published electronically January 9, dx.doi.org/10.1016/j.jretconser. 2013.01.011).
  25. Internationalization Strategies of Retail Chains – An Empirical Study, in: 52th AIB Annual Meeting Proceedings Rio de Janeiro, June 25-29, 2010 (mit Edith Olejnik; Bernhard Swoboda; Dirk Morschett).
  26. Moderating role of involvement in building a retail brand, in: International Journal of Retail & Distribution Management, Vol. 37, 2009, No. 11, pp. 952-974 (mit Bernhard Swoboda; Frank Hälsig; Dirk Morschett, Dirk).
  27. Doing the Right Things and Doing the Things Right – Endorsers in Retail Store Flyer Advertising, in: The Association of Consumer Research (ACR) Annual North American Conference, Pittsburgh, October 22 – 25, 2009 (mit Bernhard Swoboda; Stefan Elsner; Thomas Foscht).
  28. Does Corporate Social Responsibility Pay for Retailers?; in: American Marketing Association (AMA) 2009 Winter Educator’s Conference, Tampa, FL. (mit Joachim Zentes; Dirk Morschett; Bernhard Swoboda).
  29. The Importance of the Retail Marketing Instruments and of their perceived conceptual Coherence in building a strong Retail Brand; in: American Marketing Association (AMA) 2008 Winter Educator’s Conference, Austin, TX. (mit Bernhard Swoboda; Thomas Foscht).
  30. Brand Personality of Retailers – An Analysis of its Applicability and its Effect on Store Loyalty, in: The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, Vol. 18, 2008, No. 2, pp. 167-184 (mit Joachim Zentes; Dirk Morschett).
  31. The relevance of service in building a strong retail brand, in: Managing Service Quality, Vol. 17, 2007, No. 4, pp. 428-448 (mit Frank Hälsig; Dirk Morschett; Bernhard Swoboda).
  32. The Relationship Between Retail Environment and Consumers’ Product Brand Loyalty in Vertical vs. Conventional Retail Channels, in: Mohr, J.; Fisher, R. (eds.): 2007 AMA Educators’ Proceedings – Enhancing Knowledge Development in Marketing (mit Bernhard Swoboda; Dirk Morschett).
  33. The Influence of Symbolic Retail Brand Attributes on Store Loyalty, in: Mohr, J.; Fisher, R. (eds.): 2007 AMA Educators’ Proceedings – Enhancing Knowledge Development in Marketing (mit Dirk Morschett; Bernhard Swoboda).
  34. The relationship between marketing performance, logistics performance and company performance for retail companies, in: International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, Vol. 16, 2006, No. 2, pp. 275-295 (mit Dirk Morschett).
  35. Competitive strategies in retailing – An investigation of the applicability of Porter’s framework for food retailers, in: Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 13, 2006, No. 4, pp. 275-287 (mit Dirk Morschett; Bernhard Swoboda).
  36. Shopping orientations as determinants of attitude towards food retailers and perception of store attributes, in: Ekström, Karin; Brembeck, H. (Eds.): European Advances in Consumer Research, Vol. 7, (Association for Consumer Research) Duluth/MN 2006, pp. 160-167 (mit Dirk Morschett; Bernhard Swoboda).
  37. Reciprocal Effects of the Corporate Reputation and Store Equity of Retailers, in der 3. Runde des Begutachtungsprozesses des Journal of Retailing, (gemeinsam mit Bernhard Swoboda, Bettina Berg)
  38. Pluralization of Online Retailing – The Relevance of Synergy and Complementarity Among Electronic Retail Channels, in: 17th International Conference on Research in the Distributive Trades of the European Association of Education and Research in Commercial Distribution (EAERCD) 2013, Valencia, Spain, July 3-5, 2013 (mit Gerhard Wagner; Sascha Steinmann).
  39. Building a Strong Retail Brand: A Comparative Analysis of Non-Food-Retail Sectors, in: European Academy of Marketing (EMAC), June 4-7, 2013 (mit Frank Hälsig; Bernhard Swoboda; Dirk Morschett) (accepted).
  40. The Role of Local Competition on Retail Brand Equity and Store Accessibility Effects, in: American Marketing Association (AMA) Winter Marketing Educators‘ Conference, St. Petersburg, February 17-19, 2012 (mit Bettina Berg; Bernhard Swoboda).
  41. Reciprocal Effects of Retailers’ Corporate Reputation and Store Equity, in: American Marketing Association (AMA) Winter Marketing Educators‘ Conference, St. Petersburg, February 17-19, 2012 (mit Bettina Berg; Bernhard Swoboda).
  42. Analyzing Multidimensional Customer Contact Sequences with a Multi-State Markov-Model – Results of an Empirical Study in Retailing, in: AMA Summer Marketing Educators‘ Conference 2011, San Francisco, U.S.A., August 5-7, 2011 (mit Sascha Steinmann; Gunnar Mau; Gerhard Wagner; Dirk Morschett).
  43. A Multidimensional Sequence Alignment Approach to Cluster Customers by their Multidimensional Contact Sequences – Results of an Empirical Study in Retailing, AMA Summer Marketing Educators‘ Conference 2011, August 5-7, San Francisco, USA (mit Sascha Steinmann; Günter Silberer; Gunnar Mau).
  44. Analyzing Multidimensional Customer Contact Sequences with a Multi-State Markov-Model – Results of an Empirical Study in Retailing, AMA Summer Marketing Educators‘ Conference 2011, August 5-7, San Francisco, USA (mit Sascha Steinmann; Gunnar Mau; Gerhard Wagner; Dirk Morschett).
  45. Disintermediation in Distribution Channels – A Transaction Cost‐based Analysis of Wholesalers; ?, 16th International Conference on Research in the Distributive Trades, European Association for Education and Research in Commercial Distribution (EAERCD), June 29– July 1, 2011,Parma, Italy (mit Dirk Morschett; Joachim Zentes).
  46. Segmenting Customers by their Multidimensional Contact Sequences – Results of an Empirical Study in Retailing, 16th International Conference on Research in the Distributive Trades, European Association for Education and Research in Commercial Distribution (EAERCD), June 29– July 1, 2011,Parma, Italy (mit Sascha Steinmann; Günter Silberer; Gunnar Mau).
  47. A Multi‐State Markov‐Model for Analyzing Multidimensional Customer Contact Sequences in Retailing, 16th International Conference on Research in the Distributive Trades, European Association for Education and Research in Commercial Distribution (EAERCD), June 29– July 1, 2011,Parma, Italy (mit Sascha Steinmann; Gunnar Mau; Dirk Morschett).
  48. Impact of retail internationalization on KAM centralization, accepted for presentation at the 39th Annual Conference of the European Marketing Academy (EMAC) 2010, Copenhagen, Denmark, June 1-4, 2010 (mit Bernhard Swoboda; Andrea Schlüter; Bettina Berg).
  49. Does the Impact of Retailer Attributes on Store Image vary Between Retail Formats? Insights from the Romanian Grocery Market, in: Proceedings of the 16th World Marketing Congress of the Academy of Marketing Science (AMS), Oslo, 2009 (mit Bernhard Swoboda; Bettina Berg; Christian Dabija).
  50. Performance Impacts of Retailers‘ Corporate Social Responsibility, Vortrag bei der 15th International Conference on Research in the Distributive Trades, European Association for Education and Research in Commercial Distribution (EAERCD), July 15-18, 2009, Surrey (Großbritannien) (mit Joachim Zentes; Dirk Morschett; Bernhard Swoboda).
  51. How Relevant is a Retailers‘ Corporate Social Responsibility for Consumer Behaviour, Vortrag bei der 15th International Conference on Research in the Distributive Trades, European Association for Education and Research in Commercial Distribution (EAERCD), July 15-18, 2009, Surrey (Großbritannien) (mit Joachim Zentes; Dirk Morschett; Sandra Pocsay).
  52. Performance Implications of Corporate Social Responsibility for Retailers, in: Proceedings of the 38th European Marketing Association Conference (EMAC), Nantes, France, May 26-29, 2009 (mit Joachim Zentes; Dirk Morschett; Bernhard Swoboda).
  53. Retail brand personality and self-congruity: Influence on shoppers’ store loyalty, presentation at the 36th Annual Conference of the European Marketing Academy (EMAC) 2007, Reykjavik, May 22-25, 2007 (mit Dirk Morschett; Magali Jara; Bernhard Swoboda).
  54. Brand Personality of Retailers – An Analysis of its Applicability and its Effect on Store Loyalty, presentation at the 14th International Conference on Research in the Distributive Trades, European Association for Education and Research in Commercial Distribution (EAERCD), June 27-29, 2007, Saarbrücken (mit Joachim Zentes; Dirk Morschett).
  55. The Influence of Self-Congruity and Retailer Performance on Store Loyalty, presentation at the 14th International Conference on Research in the Distributive Trades, European Association for Education and Research in Commercial Distribution (EAERCD), June 27-29, 2007, Saarbrücken (mit Dirk Morschett).
  56. Analysis of the Retail/Corporate Brand of Retail Companies and their Relation to Perceptions of Store Attributes – A Theoretical Model and a Comparison of Empirical Results in Different Retailing Industries, presentation at the 13th EIRASS Conference on Retailing and Consumer Services 2006, 09-12 July, 2006, Budapest (mit Frank Hälsig; Bernhard Swoboda).
  57. Brand Personality Index – Eine Anwendung auf Handelsunternehmen, presentation at the Retail Research Conference of the „Wissenschaftliche Kommission Marketing des Verbands der Hochschullehrer für Betriebswirtschaft“, 23-25 February, 2006, St. Gallen (mit Dirk Morschett).
  58. Interdependencies between retail marketing and retail logistics, presentation at the 13th International Conference on Research in the Distributive Trades of the European Association for Education and Research in Commercial Distribution (EAERCD), 29 June – 01 July, 2005, Lund (Sweden) (mit Dirk Morschett).
  59. Competitive Strategies of Food Retailing Companies – Two Perspectives, presentation at the 13th International Conference on Research in the Distributive Trades of the European Association for Education and Research in Commercial Distribution (EAERCD), 29 June – 01 July, 2005, Lund (Sweden) (mit Dirk Morschett).
  60. Main Research Topics in Retailing – Analysis of German Research Activities, presentation at the XX° Congrès de l’Association Française de Marketing – Actes, 6-7 May, 2004, Saint-Malo (France).
  61. Konsumentenvertrauen im Handel – Bedeutung und Einflussfaktoren, in: Bauer, Hans; Schüle, Anja; Neumann, Markus (Hrsg.): Konsumentenvertrauen, (Vahlen) München 2006, S. 393-406 (mit Joachim Zentes; Dirk Morschett).
  62. IT-Unterstützung im Handel – Effektivitäts- und Effizienzsteigerungspotenziale, in: Trommsdorff, Volker (Hrsg.): Handelsforschung 2004, (BBE) Köln 2004, S. 293-315 (mit Dirk Morschett).
  63. Steigerung der Effektivität und Effizienz durch den Einsatz moderner IT-Systeme im Handel, in: Zentes, Joachim; Biesiada, Henryk; Schramm-Klein, Hanna (Hrsg.): Performance-Leadership im Handel, (Deutscher Fachverlag) Frankfurt a.M. 2004, S. 29-60.

 Anderes

  1. Mitherausgeberin (gemeinsam mit Prof. Swoboda, Universität Trier, Prof. Schnedlitz, Wirtschaftsuniversität Wien, Prof. Rudolph, Universität St. Gallen, und Prof. Morschett, Universität Fribourg) des
    “European Retail Research” (Nachfolge Jahrbuch für Handelsforschung; referiertes Sammelwerk)
  2. Verantwortliche Mit-Veranstalterin und Co-Chair, 14th Conference of the European Association of Education and Research in Commercial Distribution (EAERCD) 2007, Institut für Handel & Internationales Marketing an der Universität des Saarlandes, Saarbrücken
  3. regelmäßige Gutachterin, The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research
  4. regelmäßige Gutachterin, European Association of Education and Research in Commercial Distribution (EAERCD) Conferences
  5. „Die Individualisierung der Kunden schreitet voran – Bedeutung für den Handel? “, Vortrag im Rahmen des Handelsforums der IHKs Südwestfalen, Arnsberg, 12. September 2011
  6. „Des Königs neue Kleider“, Vortrag im Rahmen der Delegiertenversammlung des Einzelhandelsverbands Ostwestfalen-Lippe, Herford, 15. Juni 2011.
  7. „Zukunft des Handels – Der Kunde von Morgen“, Vortrag anlässlich des IHK Forums der IHK Köln, 23. März 2011.
  8. „Der Kunde von morgen“, Vortrag im Rahmen des Einzelhandelsforums der Stadt Hilchenbach, Hilchenbach, 09. Mai 2011.
  9. „Handel, Kunden – Wo geht es hin?“, Vortrag im Rahmen des Jahresempfangs des Einzelhandels, Bad Berleburg, 18. Januar 2011.
  10. „Lernen aus anderen Branchen – Der Handel als Vorbild“, Workshop anlässlich der Strategietagung der Sparkasse Siegen, Weilburg, 18. November 2010.
  11. „Zukunft des Handels – Neue Formate, neue Strategien“, Vortrag im Rahmen des Stadtentwicklungsforums der Stadt Neunkirchen, Neunkirchen, 28. Oktober 2010.
  12. „Handel in der Zukunft – Ist der Kunde von heute noch der Kunde von morgen?“, Vortrag anlässlich des Einzelhandelsausschusses der IHK Siegen, 27. Oktober 2010.
  13. „Interaktive Medien im Handel“, Weiterbildungsseminar im Rahmen des „MBA-Programms der Universität St. Gallen, St. Gallen, 05. Oktober 2010.
  14. „Der Standort von Geschäften als Einflussfaktor auf die Einkaufsstättenloyalität von Konsumenten: Eine Mehrebenenanalyse unter Nutzung von Panel-, GIS-und Umfragedaten“, Vortrag im Rahmen des Doktorandenprogramms des Instituts für Marketing an der Universität Mannheim, Mannheim, 28. Mai 2010
  15. „Zukunft des Handels – Neue Formate, neue Strategien“, Vortrag vor dem Marketing-Club Siegen, Siegen, 11. Mai 2010.
  16. „Retail Research in Germany”, Vortrag im Rahmen der Finnish Retail Research Days 2009, University of Tampere, Finnland, 6. Oktober 2009.
  17. „The Relevance of Corporate Social Responsibility for Retailers”, Vortrag im Rahmen der Finnish Retail Research Days 2009, University of Tampere, Finnland, 6. Oktober 2009.
  18. „Die Bedeutung des Standorts bei der Einkaufsstättenwahl von Kunden, Vortrag im Rahmen des Innovationsforums Category Management der GfK, Nürnberg, 16. Dezember 2008.
  19. „Kunden, Handel, Mobilität“, Vortrag im Rahmen des Euroforums, Frankfurt, 30. November 2008.
  20. „Parkhaus 2015 – Welche Bedeutung haben das Auto und Parken in Zukunft?“, Vortrag anlässlich der jährlichen Tagung „Parkhäuser und Parken“, Frankfurt, 30. Oktober 2008.
  21. „Neue Entwicklungen im Handelsmarketing“, Weiterbildungsseminar Instituts für Handel & Internationales Marketing für T-Systems, Bonn, 12. September – 01. Oktober 2007.
  22. „Kunden und Handel 2020 – Welche Bedeutung haben Auto und Parken?“, Vortrag anlässlich der Jahrestagung „Parken 2007“ des Bundesverbands der Park- und Garagenhäuser e.V., Wiesbaden, 04. Juli 2007.
  23. „Convenience Shopping at the Petrol Station: Future Trends“, Vortrag anlässlich der Arbeitstagung Convenience Shopping der T-Systems, Bonn, 11. Mai 2007.
  24. „Kunden und Handel 2020 – Welche Bedeutung haben Auto und Parken?“, Vortrag anlässlich des ADAC Verkehrsforums 2004, Eppelborn, 02. Dezember 2004.
  25. „Zukunft des Handels 2010“, Vortrag anlässlich des Top-Executive Workshops „Handelsszenario 2010“, Düsseldorf, 29. Januar 2004.
  26. „Revolution im Handel durch neue Technologien“, Vortrag anlässlich der Tagung der Handelsreferenten der Niederrheinische IHK Duisburg, Wesel, Kleve, Duisburg, 28. Oktober 2003.
  27. „Gesellschaft und Infrastruktur 2020: Bevölkerung, Kunden, Handel und Dienstleistungen“, Vortrag anlässlich des ADAC Verkehrsforums 2003, Herne, 24. September 2003.
  28. „Handelsmanagement – Neuere Ansätze und Beispiele“, Weiterbildungsseminar des Instituts für Handel & Internationales Marketing für die T-Systems GmbH, Saarbrücken, 06. November 2002 – 19. Dezember 2002.

 

3. Internationales Management

Schlagwörter: Internationales Management, Managementkonzepte, Internationalisierung, Customer Relationship Management, Outsourcing, Markteintrittsstrategie, Franchise, Prozessmanagement, Kooperationen, Wissenstransfer

Publikationen

  1. Strategic International Management: Text and Cases, 2. Aufl., (Gabler) Wiesbaden 2010 (mit Dirk Morschett; Joachim Zentes).
  2. Außenhandel – Marketingstrategien und Managementkonzepte , (Gabler) Wiesbaden 2004 (mit Joachim Zentes; Dirk Morschett).
  3. A Behavioral-Based Analysis of the Changes of Structure, Systems and Culture in the Internationalisation Processes over Time, in: Larimo, Jorma; Vissak, Tiia (Eds.): Progress in International Business Research, Vol. 4, (Emerald) London 2009, pp. 41-65 (mit Bernhard Swoboda; Marting Jager; Dirk Morschett).
  4. Einflussfaktoren auf die Wahl einer Markteintrittsstrategie – eine meta-analytische Untersuchung der Entscheidung zwischen Tochtergesellschaft und Kooperation, in: Zeitschrift für Betriebswirtschaft, Vol. 78, 2008, No. 5, pp. 509-551 (mit Dirk Morschett; Bernhard Swoboda).
  5. Cooperative arrangements or wholly-owned units? An investigation of organizational mode choice for international customer service, in: DeMoranville, Carol W. (Ed.): Marketing in an Inter-connected World: Opportunities and Challenges, Proceedings of the World Marketing Congress of the Academy of Marketing Science 2005, Volume XII, DeKalb/Illinois, USA, pp. 218-224 (mit Dirk Morschett).
  6. What Do We Really Know About Antecedents of International Divestment? A Systematic Review, in der 1. Runde des Begutachtungsprozesses bei Management International Review
    (gemeinsam mit Dirk Morschett, Anett Donath, Bernhard Swoboda)
  7. What do we really know about antecedents of international divestment? A systematic review, in: European International Business Academy (EIBA) Conference, Bucharest, December 8-10, 2011 (mit Dirk Morschett; Anett Donath; Bernhard Swoboda).
  8. Does Scanning and Planning really make a Difference in international markets? An Investigation of SME’s Performance Effects, in: European International Business Academy (EIBA) Conference, Bucharest, December 8-10, 2011(mit Edith Olejnik; Bernhard Swoboda).
  9. The Integration-Responsiveness framework – Development and empirical analysis of a three-level perspective, accepted for presentation at the European International Business Academy (EIBA) Annual Conference 2010, Porto, December 2010 (mit Dirk Morschett; Bernhard Swoboda).
  10. Successful subsidiary strategy patterns in different environments – A configurational perspective, accepted for presentation at the European International Business Academy (EIBA) Annual Conference 2010, Porto, December 2010 (mit Dirk Morschett).
  11. Coordination of Foreign Subsidiaries – A Configurational Perspective, Presentation at the European International Business Academy (EIBA) Annual Conference 2009, Valencia, December 2009 (mit Dirk Morschett; Bernhard Swoboda).
  12. Impacts of standardization of visible offers on internal processes and the moderating role of psychic distance: The case of store retailers, in: EIBA Annual Conference, Valencia, December 2009 (mit Bernhard Swoboda; Dirk Morschett).
  13. Influence Factors, Barriers and Effects of International Divestment – A Review, Presentation at the AIB (Academy of International Business) 2009 Annual Meeting, San Diego, USA, June 27-30, 2009 (mit Dirk Morschett; Annett Donatht; Jan-Hendrik Fisch).
  14. Fit between Internationalization Stage and Firms’ Structure, Systems and Culture – A Profile Deviation Perspective, Presentation at the AIB (Academy of International Business) 2009 Annual Meeting, San Diego, USA, June 27-30, 2009 (mit Bernhard Swoboda; Martin Jager; Dirk Morschett).
  15. Intra Firm Coordination, Entrepreneurship and learning, in: 51th AIB Annual Meeting Proceedings San Diego, June 27-30, 2009 (mit Dirk Morschett; Marcus Aschenbrenner; Bernhard Swoboda).
  16. The Effects of Structural Bonds on Competitive Advantage and Relationship Quality in Channel Relationships, Vortrag bei der 15th International Conference on Research in the Distributive Trades, European Association for Education and Research in Commercial Distribution (EAERCD), July 15-18, 2009, Surrey (Großbritannien) (mit Sandra Pocsay; Joachim Zentes).
  17. Relationship Quality in Franchise Networks and Cooperative Groups in the Retailing and Services Industry: The Role of Formal Coordination Mechanisms, Vortrag bei der 15th International Conference on Research in the Distributive Trades, European Association for Education and Research in Commercial Distribution (EAERCD), July 15-18, 2009, Surrey (Großbritannien) (mit Lambert Scheer; Joachim Zentes).
  18. The Influence of Structural Bonds on Competitive Advantage and Relationship Quality in Wholesaler-Managed Customer Networks, Presentation at the 38th Annual Conference of the European Marketing Academy (EMAC) 2009, Nantes, France, May 26-29, 2009 (mit Sandra Pocsay; Joachim Zentes; Dirk Morschett).
  19. A Behavioural-based Analysis of the Changes of Structure, Systems and Culture in the Internationalisation Processes Over Time, presentation at the European International Business Academy Annual Conference 2008, Tallinn, December 11–13 2008 (mit Bernhard Swoboda; Marting Jager; Dirk Morschett).
  20. Successful Coordination of Structures and Processes in Internationalisation Stages – Analysis of Family-Owned SMEs Time, presentation at the European International Business Academy Annual Conference 2008, Tallinn 2008 (mit Bernhard Swoboda; Marting Jager; Dirk Morschett).
  21. What do we really know about Foreign Market Entry Strategy Decisions? A Meta-Analysis on the Choice between Wholly-Owned Subsidiaries and Cooperative Arrangements, presentation at the AIB 2008 Annual Meeting, Milan, June 30 – July 03, 2008 (Best Paper Proceedings) (mit Dirk Morschett; Bernhard Swoboda).
  22. Determinants of the choice of a market entry strategy – A meta-analytic study on the decision between wholly-owned subsidiaries and cooperative arrangements, presentation at the 37th Annual Conference of the European Academy of Marketing (EMAC), Brighton, May 27-30, 2008 (mit Dirk Morschett; Bernhard Swoboda).
  23. Knowledge Flows, Choice of Market Entry Strategies and Use of Coordination Mechanisms in Multinational Service Companies, presentation at the 2007 EIBA Conference (European International Business Academy), University of Catania/Italy, December 13-15, 2007 (mit Dirk Morschett).
  24. Market Entry Strategies for International Customer Service, presentation at the 35th Conference of the European Marketing Academy (EMAC), 23-26 May, 2006, Athens, Greece. (mit Morschett, Dirk)
  25. Rollen von Auslandseinheiten – Entwicklung einer umfassenden Typologie, in: Puck, Jonas F.; Leitl, Christoph (Hrsg.): Außenhandel im Wandel, (Springer) Berlin, Heidelberg 2011, S. 177-196 (mit Dirk Morschett; Bernhard Swoboda).
  26. The Influence of Knowledge Flows on Market Entry Strategies and Coordination in Service MNCs, in: Schmid, Stefan (Hrsg.): Internationale Unternehmungen und das Management ausländischer Tochtergesellschaften, (Gabler) Wiesbaden 2010, pp. 1-26 (mit Dirk Morschett).
  27. Das Integration/Responsiveness-Modell im Internationalen Management – Eine 3-Ebenen-Betrachtung; in: Wrona, Thomas (Hrsg.): Strategieforschung – Festschrift für Professor Dr. Ingolf Bamberger, (Gabler) Wiesbaden 2009 (mit Joachim Zentes; Dirk Morschett).
  28. Internationales Management aus der Perspektive des Internationalen Marketing, in: Oesterle, Michael-Jörg; Schmid, Stefan (Hrsg.): Internationales Management als Wissenschaft, Stuttgart 2008 (mit Joachim Zentes).
  29. Betriebswirtschaftliche Kennzahlen und deren Bedeutung für die Steuerung eines Franchise-Systems, in: Jahrbuch Franchising 2007/2008 (mit Joachim Zentes; Dirk Morschett).
  30. Wettbewerb und Kooperation in regionalen Branchenclustern, in: Zentes, Joachim; Swoboda, Bernhard; Morschett, Dirk (Hrsg.): Kooperationen, Allianzen und Netzwerke: Grundlagen – Ansätze – Perspektiven, 2. Aufl.,(Gabler) Wiesbaden 2005, S. 531-556.
  31. Determinanten der Kooperation – Exogene und endogene Einflussfaktoren, in: Zentes, Joachim; Swoboda, Bernhard; Morschett, Dirk (Hrsg.): Kooperationen, Allianzen und Netzwerke: Grundlagen – Ansätze – Perspektiven, 2. Aufl., (Gabler) Wiesbaden 2005, S. 279-300 (mit Joachim Zentes, Joachim).
  32. Internationale Controlled Distribution – Internationalisierung des Vertriebs von Herstellern durch vertikale Kooperationssysteme mit dem Handel, in: Ahlert, Dieter; Olbrich, Rainer; Schröder, Hendrik (Hrsg.): Jahrbuch Vertriebs- und Handelsmanagement 2004, (Deutscher Fachverlag) Frankfurt a. M. 2004, S. 281-302 (mit Joachim Zentes; Dirk Morschett).
  33. Contract Manufacturer als Outsourcing-Partner international tätiger Industrieunternehmen – Flextronics International Ltd., in: Zentes, Joachim; Swoboda, Bernhard (Hrsg.): Fallstudien zum Internationalen Management, 2. Aufl., (Gabler) Wiesbaden 2004, S. 279-294 (mit Dirk Morschett).
  34. Fallstudienlösung: Contract Manufacturer als Outsourcing-Partner international tätiger Industrieunternehmen – Flextronics International Ltd., in: Zentes, Joachim; Swoboda, Bernhard (Hrsg.): Fallstudien zum Internationalen Management – Instructors’ Manual, 2. Aufl., Saarbrücken – Trier 2004, S. 199-206 (mit Dirk Morschett).
  35. Stand und kritische Analyse der regionalen Integrationsabkommen: EU, in: Zentes, Joachim; Morschett, Dirk; Schramm-Klein, Hanna (Hrsg.): Außenhandel: Marketingstrategien und Managementkonzepte, (Gabler) Wiesbaden 2004, S. 181-204 (mit Joachim Zentes; Dirk Morschett).
  36. CRM im Kontext internationaler Unternehmenstätigkeit, in: Hippner, H.; Wilde, K.D. (Hrsg.): Management von CRM-Projekten, (Gabler) Wiesbaden 2004, S. 275-308 (mit Joachim Zentes).
  37. Exogene und endogene Einflussfaktoren der Kooperation – Ein Überblick, in: Zentes, Joachim; Swoboda, Bernhard; Morschett, Dirk (Hrsg.): Allianzen und Netzwerke in der realen und der virtuellen Ökonomie, (Gabler) Wiesbaden 2003, S. 257-276 (mit Joachim Zentes).

 

Anderes

  1. Mitglied des Editorial Review Board des Management International Review (seit 2011)
  2. regelmäßige Gutachterin, Association of International Business Conferences
  3. regelmäßige Gutachterin, Kommission Internationales Management im Verband der Hochschullehrer e.V.
  4. regelmäßige Gutachterin, Management International Review
  5. „Social Customer Relationship Management“, Vortrag und Moderation anlässlich des Workshops Social CRM der IHK Düsseldorf, 03. Juli 2012.
  6. „Wissenstransfer als Win-Win-Strategie“, Vortrag anlässlich der Verleihung des IHK Preises 2012 der IHK Siegen, Siegen, 28. Februar 2012.
  7. „Corporate Behaviour – Grundlagen und Handlungsempfehlungen“, Weiterbildungsseminar im Rahmen des „GDHS Management-Förderprogramm 2010/11“ der Goodyear Dunlop Handelssysteme GmbH, Speyer, 26. Mai 2011.
  8. Paneldiskussion „Welche Forschung braucht das Internationale Management?“, Paneldiskussion im Rahmen der Jahrestagung der Kommission Internationales Management im VHB, Saarbrücken, 28. Februar 2011.

 

4. Internationales Marketing

Schlagwörter: Internationales Marketing, Point of Sale, After Sales Service, Sponsoring, Brand Awareness, Branding, Cross-Chanel-Marketing, Shopping-Experience, Direktmarketing, Neuromarketing, Handelsmarketing

 

Publikationen

  1. Internationales Marketing, (Vahlen) München 2006 (mit Joachim Zentes; Bernhard Swoboda).
  2. Internationales Marketing, 2. Aufl., (Vahlen) München 2010 (mit Joachim Zentes; Bernhard Swoboda).
  3. Is Less Sometimes More? The Influence of Additional Information from Mobile Apps on Purchase Decisions at the POS, in: 2014 Shopper Marketing & Pricing Conference Proceedings, Stockholm, Sweden, May 8-10, 2014 (mit Gunnar Mau; Sascha Steinmann; Gerhard Wagner).
  4. Wie wirken Promotionsmechaniken am POS? Ergebnisse einer Kundenlaufstudie, in: planung & analyse, 1/2013 (mit Gunnar Mau)
  5. Decades of research on market entry modes: What do we really know about external antecedents of entry mode choice?, in: Journal of International Management, Vol. 16, 2010, pp. 60-77 (mit Dirk Morschett; Bernhard Swoboda).
  6. Exploring how garment firms choose international sourcing and sales country-markets, in: Journal of Fashion Marketing and Management, Vol. 13, 2009, No. 3, pp. 406-430 (mit Thomas Foscht; Cesar Maloles III; Bernhard Swoboda).
  7. Entry Modes for Manufacturers’ International After-Sales Service – Analysis of Transaction-specific, Firm-specific and Country-specific Determinants, in: Management International Review (mir), Vol. 48, 2008, No. 5, pp. 525-549 (mit Dirk Morschett; Bernhard Swoboda).
  8. Marketing Cooperation in the Vertical Channel: The Impact on Market Performance, in: Dixon, A. L.; Machleit, K. A. (Eds.): Marketing Theory and Application, Proceedings of the 2007 AMA Winter Educators‘ Conference, Chicago, IL, pp. 237-246 (mit Marcus Schögel).
  9. IT-Systeme als Enabler von Marketing-Kooperationen: Steigert der Einsatz von IT den Markterfolg durch vertikale Marketing-Kooperation?, in: Thexis, Vol. 27, 2007, No. 3, pp. 44-48 (mit Lambert Scheer).
  10. Marketing Adaptation in Foreign Markets – Analysis of External and Internal Antecedents, in: Grewal, Dhruv; Levy, Michael; Krishnan, R. (Eds.): Enhancing Knowledge Development in Marketing, Vol. 17, 2006 Summer Educators’ Conference Proceedings, Chicago, pp. 131-140 (mit Dirk Morschett; Bernhard Swoboda).
  11. Symposium: Nachhaltigkeit: Wer hat eigentlich den Hut auf? Der Hut gehört der Marketingabteilung!, Vortrag anlässlich der 73. Wissenschaftliche Jahrestagung des Verbandes der Hochschullehrer für Betriebswirtschaft e.V., Kaiserslautern, 17. Juni 2011.
  12. Sports Sponsorship and its influence on consumer brand identification, accepted for presentation at the 39th Annual Conference of the European Marketing Academy (EMAC) 2010, Copenhagen, Denmark, June 1-4, 2010 (mit Jens Zimmermann; Julia Naskrent; Bernhard Swoboda).
  13. The Effectiveness of the Different Endorser Types in Store Flyer Advertising, Vortrag bei der 15th International Conference on Research in the Distributive Trades, European Association for Education and Research in Commercial Distribution (EAERCD), July 15-18, 2009, Surrey (Großbritannien) (mit Bernhard Swoboda; Stefan Elsner).
  14. Effects of Standardised Corporate Branding on Employees: A Cross-national and Country-specific Study, presentation at the AIB 2008 Annual Meeting, Milan, June 30 – July 03, 2008 (mit Bernhard Swoboda; Markus Meierer; Dirk Morschett).
  15. The combined influence of product and channel perception and the impact of channel strategy on product brand loyalty, presentation at the 37th Annual Conference of the European Academy of Marketing (EMAC), Brighton, May 27-30, 2008 (mit Dirk Morschett; Bernhard Swoboda).
  16. Determinants of retail brand strength: A comparative analysis of different retail sectors based on multi-group structural equation modelling, presentation at the 37th Annual Conference of the European Academy of Marketing (EMAC), Brighton, May 27-30, 2008 (mit Frank Hälsig; Bernhard Swoboda).
  17. Analysis of the Influence of Customer’s Shopping Motives on the Impact of Retailer Attributes on Customer-Based Retail Brand Equity, presentation at the World Marketing Congress of the Academy of Marketing Science 2007, Verona, July 11-14, 2007 (mit Bernhard Swoboda; Frank Hälsig; Dirk Morschett).
  18. Enhancing Consumer-Oriented Retail Brand Equity: A Comparison of the Influence of Different Retail Marketing Instruments in DIY and Textile Retailing, presentation at the World Marketing Congress of the Academy of Marketing Science 2007, Verona, July 11-14, 2007 (mit Frank Hälsig; Dirk Morschett; Bernhard Swoboda).
  19. External and internal determinants of the level of marketing standardisation/adaptation in international marketing, presentation at the 36th Annual Conference of the European Marketing Academy (EMAC) 2007, Reykjavik, May 22-25, 2007 (mit Thomas Foscht; Dirk Morschett; Bernhard Swoboda, Bernhard:
  20. Retail Brand Personality – Analyse der Übertragbarkeit des Konzepts der Markenpersönlichkeit auf Handelsunternehmen, presentation at the Annual Meeting of the „Wissenschaftliche Kommission Marketing im Verband der Hochschullehrer“,January 18-20, 2007, Berlin (mit Dirk Morschett).
  21. The influence of self-congruity, brand personality and brand performance on store loyalty, presentation at the European Conference of the Association for Consumer Research (EACR), Mailand, July 11-14, 2007 (mit Dirk Morschett; Frank Hälsig; Magali Jara).
  22. The Influence of Environmental Cues on the Loyalty to Branded Products, presentation at the 14th International Conference on Research in the Distributive Trades, European Association for Education and Research in Commercial Distribution (EAERCD), June 27-29, 2007, Saarbrücken (mit Dirk Morschett).
  23. The Fit of Marketing Instruments and its Impact on Brand Strength, presentation at the 13th EIRASS Conference on Retailing and Consumer Services 2006, 09-12 July, 2006, Budapest (mit Dirk Morschett; Bernhard Swoboda).
  24. The Impact of Vertical Coordination within the Marketing Channel on Market Performance, presentation at the 35th Conference of the European Marketing Academy (EMAC), 23-26 May, 2006, Athens, Greece (mit Dirk Morschett).
  25. Anpassung des Marketing auf Auslandsmärkten: Die Bedeutung externer und interner Determinanten, presentation at the „Habilitanden-Workshop“ of the „Wissenschaftliche Kommission Internationales Management im Verband der Hochschullehrer“, 19 February, 2006, Bremen.
  26. Control Modes for After-Sales Service Activities in Foreign Markets, presentation at the 4th Annual Conference of the European Academy of Management (EURAM), 5-8 May, 2004, University of St. Andrews (UK), Proceedings, Special Track: Global, National and Local Practices in Multinational Corporations (mit Dirk Morschett).
  27. Extending the Product Life Cycle within an International Marketing Strategy – Relaunching the German AUDI A4 as the Spanish SEAT Exeo, in: Zentes, J.; Swoboda, B.; Morschett, D. (Ed.): Fallstudien zum Internationalen Management: Grundlagen – Praxiserfahrungen – Perspektiven, 4. Aufl., Wiesbaden 2011, pp. 511-532 (mit Hanna Schramm-Klein).
  28. Direktmarketing von Handelsunternehmen – eine internationale Perspektive, in: Wirtz, Bernd; Burmann, Christoph (Hrsg.): Direktmarketing, (Gabler) Wiesbaden 2006, S. 593-621 (mit Joachim Zentes; Dirk Morschett).
  29. Neue Ansätze im internationalen Marketing, in: Ivens, Björn; Haas, Alexander (Hrsg.): Innovatives Marketing: Entscheidungsfelder – Management – Instrumente, Festschrift zum 60. Geburtstag von Prof. Dr. Hermann Diller, (Gabler) Wiesbaden 2005 S. 543-566 (mit Joachim Zentes; Dirk Morschett).
  30. Außenhandel und Internationales Marketing – Grundlagen, in: Zentes, Joachim; Morschett, Dirk; Schramm-Klein, Hanna (Hrsg.): Außenhandel: Marketingstrategien und Managementkonzepte, (Gabler) Wiesbaden 2004, S. 3-25 (mit Joachim Zentes; Dirk Morschett).
  31. Bedeutung der Markenführung im vertikalen Marketing, in: Bruhn, Manfred (Hrsg.): Handbuch Markenführung. Kompendium zum erfolgreichen Markenmanagement, Strategien – Instrumente – Erfahrungen, Band 6, (Gabler) Wiesbaden 2004, S. 1679-1705 (mit Joachim Zentes).

Anderes

  1. Mitglied des Editorial Review Board von Journal of Marketing Theory and Practice (seit 2013)
  2. regelmäßige Gutachterin, European Marketing Academy
  3. regelmäßige Gutachterin, Journal of Marketing Theory and Practice
  4. regelmäßige Gutachterin, Marketing ZFP
  5. regelmäßige Gutachterin, Marketing Review St. Gallen (ehem. “Thexis”)
  6. Dozentin im Rahmen des MBA-Programms an der Südwestfälischen Akademie für den Mittelstand der Universität Siegen:  „Strategisches Marketing“
  7. Regelmäßige Gastprofessorin an der Frankfurt School of Finance & Management (Bankakademie HFB): Durchführung der Vorlesung „Internationales Marketing“
  8. „Marketing im Reifenhandel“, Vortrag im Rahmen des GDHS Nachwuchsförderprogramms, Luxemburg, 25. Mai 2013.
  9. „Employer Branding – Mitarbeiter als Markenbotschafter“, Vortrag anlässlich der Bürgeruni der Fernuniversität Hagen, Lippstadt, 14. Februar 2012.
  10. „Employer Branding – Bedeutung für die Automotive Branche“, Workshop im Rahmen Arbeitskreises Personal des Automotive Clusters Südwestfalens, Iserlohn, 23. Mai 2011.
  11. „Neuromarketing: Was bringt uns der Blick in das Gehirn der Kunden?“, Vortrag vor dem Marketing-Club Schwarzwald-Baar, 11. April 2011.
  12. „Neuromarketing: Neues Denken? Neue Wege? Was steuert das Verhalten der Kunden?“, Vortrag im Rahmen der “Region im Dialog”, Siegen, 27. April 2010.

 

5. Multi-Channel-Retailing

Schlagwörter: Multi-Channel-Retailing, Cross-Channel-Strategies, E-Commerce, M-Commerce, Retail Channels, Mehrkanalhandel, Online-Handel, Vertriebsstruktur

 

Publikationen:

  1. Multi-Channel-Retailing, (DUV) Wiesbaden 2003.
  2. Effects of Cross-Channel Synergies and Complementarity in a Multichannel E-Commerce System – An Investigation of the Interrelation of E-Commerce, M-Commerce and IETV-Commerce, in: The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, in press 2013 – Estimated Publication Date – 20 Sep 2013 (Online) (mit Gerhard Wagner; Sascha Steinmann).
  3. The Role of Synergy and Complementarity in a Multichannel E-Commerce System, in: Looking Forward, Looking Back: Drawing on the Past to Shape the Future of Marketing – Proceedings of the 16th World Marketing Congress (WMC) 2013, Academy of Marketing Science, Melbourne, Australia, July 17-20, 2013 (mit Gerhard Wagner; Sascha Steinmann).
  4. Cross-Channel Integration – Is it valued by customers?, in: The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, Vol. 21, 2011, No. 5, pp. 501-511 (mit Gerhard Wagner; Sascha Steinmann; Dirk Morschett).
  5. Cross-Channel Integration – Is it valued by customers?, in: The Day After – Inspiration, Innovation, Implementation, Proceedings of the 40th EMAC Conference [CD ROM], Ljubljana, Slovenia, May 24-27, 2011 (mit Gerhard Wagner, Sascha Steinmann; Dirk Morschett).
  6. Integrated Retail Channels in Multichannel Retailing: Do Linkages between Retail Channels Impact Customer Loyalty?, in: Morschett, Dirk; Rudolph, Thomas; Schnedlitz, Peter; Schramm-Klein, Hanna; Swoboda, Bernhard (Hrsg.): European Retail Research, Vol. 24, Issue II, Gabler: Wiesbaden 2010, S. 111-128.
  7. Verticalization: The impact of channel strategy on product brand loyalty and the role of involvement in the fashion industry, in: Lee, Angela Y.; Soman, Dipip (eds.): Advances in Consumer Research, Vol. 35, 2008, pp. 289-297 (mit Dirk Morschett; Bernhard Swoboda).
  8. Internet vs. brick-and-mortar stores – Analysing the influence of shopping motives on retail channel choice among Internet users, in: Journal of Customer Behaviour, Vol. 6, 2007, No. 1, pp. 19-36 (mit Bernhard Swoboda; Dirk Morschett).
  9. Status Quo des Multi-Channel-Managements im deutschen Einzelhandel, in: Thexis, Vol. 26, 2006, No. 4, pp. 6-10 (mit Joachim Zentes).
  10. Retail Channel Portfolios: Channel-Attributes vs. Integration-Benefit – What counts more?, in: Ekström, Karin; Brembeck, H. (Eds.): European Advances in Consumer Research, Vol. 7, (Association for Consumer Research) Duluth/MN 2006, pp. 377-384 (mit Dirk Morschett).
  11. Retail Formats: Integrated Channel Strategy and its Impact on Customer Loyalty, in: DeMoranville, Carol W. (Ed.): Marketing in an Inter-connected World: Opportunities and Challenges, Proceedings of the World Marketing Congress of the Academy of Marketing Science 2005, Volume XII, DeKalb/Illinois, USA, pp. 125-131 (mit Dirk Morschett).
  12. Multi-Channel Retailing, in: Journal of Internet Banking and Commerce, Vol. 10, 2005, No. 1 (Spring) (mit Dirk Morschett).
  13. Significance of consumer-related functional Integration of Channels in Multi-Channel Retailing Systems, in: Proceedings of the 12th International EAERCD Conference on Research in the Distributive Trades, July 2-4, 2003, Paris.
  14. The Role of Synergy and Complementarity in a Multichannel E-Commerce System, Academy of Marketing Science, in: World Marketing Congress (WMC) 2013, Melbourne, Australia, July 17-20, 2013 (accepted) (mit Gerhard Wagner; Sascha Steinmann).
  15. Understanding the Brand Equity of Multichannel Retailers, in: European Marketing Academy Conference (EMAC), Istanbul, Turkey, June 4-6, 2013 (mit Joachim Zentes und Sebastian Rittinger)
  16. An Empirical Investigation on Customer Evaluation of Individual Retail Channels and Their Integration in a Multichannel System, in: AMA Summer Marketing Educators‘ Conference 2011, San Francisco, U.S.A., August 5-7, 2011 (mit Gerhard Wagner; Sascha Steinmann; Dirk Morschett).
  17. The Effects of Customer Evaluations of Channel Integration: Does an Integrated Multichannel Strategy Pay Off? , Academy of Marketing Science, in: World Marketing Congress (WMC) 2011, Reims, France, July 19-23, 2011. (mit Gerhard Wagner; Sascha Steinmann).
  18. Cross‐Channel Integration – Is it valued by Customers?, in: 16th International Conference on Research in the Distributive Trades, European Association for Education and Research in Commercial Distribution (EAERCD), Parma, Italy, June 29 – July 1, 2011. (mit Gerhard Wagner; Sascha Steinmann; Dirk Morschett).
  19. Cross-Channel Integration – Is it valued by customers? , in: 40th EMAC Conference, Ljubljana, Slovenia, May 24-27, 2011. (Sascha Steinmann; Dirk Morschett).
  20. An Empirical Investigation on Customer Evaluation of Individual Retail Channels and Their Integration in a Multichannel System, AMA Summer Marketing Educators‘ Conference 2011, August 5-7, San Francisco, U.S.A. (accepted) (mit Gerhard Wagner; Sascha Steinmann; Dirk Morschett).
  21. The Effects of Customer Evaluations of Channel Integration: Does an Integrated Multichannel Strategy Pay Off?, Academy of Marketing Science, World Marketing Congress (WMC) 2011, July 19-23, Reims, France (mit Gerhard Wagner; Sascha Steinmann).
  22. Cross‐Channel Integration – Is it valued by Customers?, 16th International Conference on Research in the Distributive Trades, European Association for Education and Research in Commercial Distribution (EAERCD), June 29– July 1, 2011,Parma, Italy (mit Gerhard Wagner; Sascha Steinmann; Dirk Morschett).
  23. The impact of channel strategy on product brand loyalty and the role of involvement in the fashion industry, Presentation in the doctoral program of the University of Graz, January 10, 2008, Graz.
  24. „Multichannel Retailing – Consequences and Success Factors“, presentation at the Retail Research Forums of the University of Manchester, Manchester Business School, London, May 03, 2007.
  25. Multichannel-E-Commerce – Neue Absatzwege im Online-Handel, in: Crockford, G.; Ritschel, F.; Schmieder, U.-M. (Ed.): Handel in Theorie und Praxis, Berlin 2013, S. 467-492 (mit Gerhard Wagner).
  26. Multi-Channel-Retailing und Interaktives Marketing, in: Belz, Christian; Schögel, Marcus (Hrsg.): Interaktives Marketing, Gabler: Wiesbaden 2008 (mit Joachim Zentes).
  27. Multi-Channel-Retailing – Erscheinungsformen und Erfolgsfaktoren, in: Zentes, Joachim (Hrsg.): Handbuch Handel: Strategien – Perspektiven – Internationaler Wettbewerb, (Gabler) Wiesbaden 2006, S. 501-522.
  28. Multi-Channel-Retailing – Ausprägungen und Trends, in: Hallier, Bernd (Hrsg.): Praxisorientierte Handelsforschung, (EHI) Köln 2001, S. 290-296 (mit Joachim Zentes).

 

Anderes

  1. „Multi-Channel-Retailing – Herausforderung und Chance“, Vortrag anlässlich des Europafoto Kongresses, Stuttgart, 13. Mai 2013.
  2. „Multi-Channel-Systeme im LEH“, Vortrag anlässlich des ECR-Tages der GS1, Wiesbaden, 05. September 2013.
  3. „Multi-Channel-Retailing – Eine unvermeidbare Herausforderung für den Handel?“, Vortrag anlässlich des EURONICS Kongresses, Leipzig, 27. Februar 2012.
  4. „Multi-Channel-Retailing“, Vortrag anlässlich des Strategietages von MediaMarkt, Zeche Zollverein Essen, 08. Februar 2012.
  5. „Online, offline, mobil – die Zukunft des Handels ist Multi-Channel! “, Vortrag anlässlich des Einzelhandelsausschusses der IHK Düsseldorf, Düsseldorf, 13. September 2011.
  6. „Multi-Channel-Handel – Vorteilhaft oder nur komplex und teuer?“, Vortrag anlässlich der Arbeitstagung zu Shopping-Plattformen der Siegener Zeitung, Siegen, 27. August 2010.
  7. Multi-Channel-Ansätze in Theorie und Praxis: Konzepte – Fallstudien – Vorgehensweisen“, Vortrag anlässlich des FORUM ACTIVUM der GEHE Pharma Handel GmbH, Wolfsburg, 25. Februar 2005.

 

6. Konsumentenverhalten

Schlagwörter: Konsumentenverhalten, Consumer Behavior, Einkaufsmotive

 

Publikationen

  1. We are so close – The impact of social distance in online consumption communities on consumer behavior, in: Psychology & Marketing, in press 2014 (mit Sascha Steinmann; Gunnar Mau).
  2. Consumer Socialization, Buying Decisions, and Consumer Behaviour in Children, in: Journal of Consumer Policy, Vol. 37, No. 2 (mit Gunnar Mau; Lucia Reisch)
  3. Retailer Corporate Social Responsibility I Relevant to Consumer Behavior, in: Business & Society, September 2013 (mit Joachim Zentes; Sascha Steinmann; Bernhard Swoboda; Dirk Morschett).
  4. Ein deutschsprachiges Inventar kaufbegleitender Emotionen, in: Marketing – ZFP, 2013 (accepted) (mit Gunnar Mau; Oliver Büttner; Sebastian Schulz; Sascha Steinmann)
  5. Shared First Product Moments. The Impact on Unboxing Videos on the Evaluation of New Products, in: Challenging the Bounds of Marketing Thought, Proceedings of the 2013 AMA Winter Marketing Educators’ Conference, Las Vegas, U.S.A., February 15-17, 2013 (mit Gunnar Mau; Richard Brückner; Sascha Steinmann).
  6. Consumer Behavior in Multichannel E-Commerce, in: Challenging the Bounds of Marketing Thought, Proceedings of the 2013 AMA Winter Marketing Educators’ Conference, Las Vegas, U.S.A., February 15-17, 2013 (mit Gerhard Wagner; Sascha Steinmann).
  7. Segmenting Customers According to their Multidimensional Contact Sequences – Application of a Multidimensional Sequence Alignment Approach, in: Advances in Consumer Research, Vol. 39, 2012, MN: Association for Consumer Research (mit Sascha Steinmann; Gunnar Mau; Günter Silberer).
  8. Analyzing Multidimensional Customer Contact Sequences with a Multi-State Markov-Model – Results of an Empirical Study in Retailing, in: Marketing 2011 – Delivering Value in Turbulent Times, 2011 AMA Educators’ Proceedings, San Francisco, U.S.A., August 5-7, 2011 (mit Sascha Steinmann; Gunnar Mau; Gerhard Wagner; Dirk Morschett).
  9. Tracking shoppers behaviour at the point of sale by using end-users mobile devices, in: The Day After – Inspiration, Innovation, Implementation, Proceedings of the 40th EMAC Conference [CD ROM], Ljubljana, Slovenia, May 24-27, 2011 (mit Mohamed Bourimi; Gunnar Mau; Sascha Steinmann; Dogan Kesdogan).
  10. A Privacy-Respecting Indoor Localization Approach For Identifying Shopper Paths By Using End-Users Mobile Devices, in: Proceedings of IEEE ITNG Conference on Information Technology: New Generations, Las Vegas, USA, April 11-13, 2011 (mit Mohamed Bourimi; Gunnar Mau; Sascha Steinmann; Dominik Klein; Steffen Templin; Dogan Kesdogan).
  11. Is Corporate Social Responsibility relevant to Consumer Behavior?, in der 3. Runde des Begutachtungsprozesses bei Business & Society
    (gemeinsam mit Joachim Zentes, Dirk Morschett, Bernhard Swoboda, Sascha Steinmann)
  12. Consumer Behavior in Multichannel E-Commerce, in: AMA Winter Marketing Educators’ Conference 2013, Las Vegas, U.S.A, February 15-17, 2013 (mit Gerhard Wagner; Sascha Steinmann).
  13. Do they take it Seriously? The Impact of Corporate Social Irresponsibility on Consumer Behavior in retailing, in: American Marketing Association (AMA) Winter Marketing Educators‘ Conference, Las Vegas, February 15-17, 2013. Awarded as the best paper in the “Social Responsibility & Sustainability track”. (mit Sascha Steinmann; Dirk Morschett; Bernhard Swoboda; Joachim Zentes).
  14. The Impact of Social Distance in Virtual Brand Communities on Consumer Behavior, in: 2012 INFORMS Marketing Science Conference, Boston, U.S.A., June 7-9, 2012 (mit Sascha Steinmann; Gunnar Mau; Jan Quickels; Gerhard Wagne).
  15. Is Forbidden Fruit Sweeter? The Influence of Verbal Warnings about the Health Risks of Drinks on Children’s Consumption Decisions, 10th International Conference on Research in Advertising (ICORIA), June 24-25, 2011, Berlin, Germany (Gunnar Mau; Celina Steffen; Sascha Steinmann).
  16. Do Consumers Care About A Retailer’s Corporate Social Responsibility? – An Investigation Of The Impact Of CSR Activities On Consumer Behavior”, accepted for presentation at the 2009 World Marketing Congress, Oslo, July 22 – 25, 2009 (mit Joachim Zentes; Dirk Morschett; Bernhard Swoboda).
  17. The Influence of Retailers’ Corporate Social Responsibility Activities on Consumer’s Loyalty and Purchasing Behavior, in: Proceedings of the 38th European Marketing Association Conference (EMAC), Nantes, France, May 26-29, 2009 (mit Joachim Zentes; Dirk Morschett; Bernhard Swoboda).
  18. Corporate Social Responsibility of Retail Companies: Is it relevant for Consumers’ Purchasing Behavior?, presentation at the 11th Etienne THIL French Retailing Conference, La Rochelle, October 2–3, 2008 (mit Joachim Zentes).
  19. Consumer Usage of Retail Channels among Internet Users – the Role of Shopping Motives, presentation at the SMA Conference 2006 (Society for Marketing Advances), Nashville, November 1-4, 2006 (mit Dirk Morschett; Bernhard Swoboda).
  20. Consumer Usage of Retail Channels among Internet Users – the Role of Shopping Motives, presentation at the SMA Conference 2006 (Society for Marketing Advances), Nashville, November 1-4, 2006 (mit Dirk Morschett; Bernhard Swoboda).
  21. Behavioural Aspects of Online-Shopping: Evaluation of Internet Shops and its Influence on Buying Behaviour, presentation at the 13th EIRASS Conference on Retailing and Consumer Services 2006, 09-12 July, 2006, Budapest (mit Dirk Morschett; Bernhard Swoboda).
  22. Frühzeitige Nutzung aktueller Trends im Konsumentenverhalten, in: Rohe, Christian (Hrsg.): Werkzeuge für das Innovations-Management, (FAZ) Frankfurt a.M. 1999, S. 274-288 (mit Joachim Zentes)

 

Anderes

  1. regelmäßige Gutachterin, European Conferences of the Association for Consumer Research
  2. „Information gegen Irrationalität – Welche Faktoren beeinflussen Kaufentscheidungen“, Vortrag anlässlich des NRW-Workshop Verbraucherforschung: Patentrezept Information? des Kompetenzzentrums Verbraucherforschung NRW, Düsseldorf, 26. Juni 2012.
  3. „Einfluss sozialer Netzwerke auf das Käuferverhalten“, Vortrag anlässlich der Mitgliederversammlung der Erich-Gutenberg-Gesellschaft, Herford, 12. März 2012.

 

7.Neue Medien

Schlagwörter: Neue Medien, Mobile App, E-Commerce, Ad-Game, Online-Shopping, Social Network, Virtual Community

 

Publikationen

  1. The More the Merrier? The Effects of Additional Information Through the Use of Mobile Apps on Purchase Decisions, in: Paradigm Shifts & Interactions, Proceedings of the 43rd EMAC Conference, Valencia, Spain, June 3-6, 2014 (mit Gunnar Mau; Sascha Steinmann; Gerhard Wagner).
  2. Broadening the Perspective on E-Commerce: A Comparative Analysis of Mobile Shopping and Traditional Online Shopping, in: Marketing ZFP – Journal of Research and Management, Vol. 36, 2014, No. 2, pp. 119-130 (mit Gerhard Wagner).
  3. Who is the loser when I lose the game? – Does losing an advergame have a negative impact on the perception of the brand?, in: Journal of Advertising, Vol. 42, 2013 (in press) (mit Celina Steffen; Gunnar Mau).
  4. Mobile Online Shopping – One Shop, Three Doors to Enter: An Empirical Analysis on the Acceptance of Different Ways to Shop Mobile, in: Marketing to Citizens – Going beyond Customers and Consumers, Proceedings of the 41th EMAC Conference, Lisbon, Portugal, May 22-25, 2012 (mit Gerhard Wagner; Sascha Steinmann; Stefanie Schnütchen).
  5. Brand communication on social networking sites – An experimental study on the effects of communication style and an avatar on the attitude towards the brand, brand personality and consumer behaviour, in: Marketing to Citizens – Going beyond Customers and Consumers, Proceedings of the 41th EMAC Conference, Lisbon, Portugal, May 22-25 May, 2012 (mit Sascha Steinmann; Gerhard Wagner; Jan Quickels; Gunnar Mau).
  6. Online Adgames: A new tool for Marketing Communication, in: Proceedings of the World Marketing Congress of the Academy of Marketing Science 2011, forthcoming (mit Celina Steffen, Sascha Steinmann; Gunnar Mau).
  7. Does the outcome of the game affect the impact of in-game advertising?, in: The Day After – Inspiration, Innovation, Implementation, Proceedings of the 40th EMAC Conference [CD ROM], Ljubljana, Slovenia, May 24-27, 2011 (mit Gunnar Mau, Sascha Steinmann, Günter Silberer).
  8. Online AdGames: Are they useful to influence players’ attitudes and behavior?, in: Srinivasan, R.; McAlister, L. (Eds.): Marketing Theory and Application, Proceedings of the 2011 AMA Winter Educators‘ Conference, Austin, TX, pp. 202-203 (mit Celina Steffen; Sascha Steinmann; Dirk Morschett).
  9. The effect of an integrated virtual community on the evaluation of an online store: Findings from an Internet experiment, in: Dahl, Darren, W.; Johar, Gita V.; van Osselaer, Stijn M.J. (Eds.): Advances in Consumer Research, Vol. 38, 2010, Duluth, MN : Association for Consumer Research (mit Peter Domma; Dirk Morschett; Joachim Zentes).
  10. Die Relevanz innovativer Online-Zugänge für den (Online-)Handel [The Relevance of Innovative Online-Devices for (Online-)Retailing], in: Handelsforschung 2012, Göttingen, Germany, 2012 (mit Gerhard Wagner; Sascha Steinmann).
  11. A Study to Evaluate Consumers Intention to Use Stationary, Mobile and TV Devices for Online Shopping, in: 2012 INFORMS Marketing Science Conference, Boston, U.S.A., June 7-9, 2012 (mit Gerhard Wagne; Sascha Steinmann).
  12. Online Adgames: A new tool for Marketing Communication, Academy of Marketing Science, World Marketing Congress (WMC) 2011, July 19-23, Reims, France (mit Celina Steffen; Sascha Steinmann; Gunnar Mau).
  13. Does Playing an Adgame Change Players‘ Attitude toward the Brand? 10th International Conference on Research in Advertising (ICORIA), June 24-25, 2011, Berlin, Germany (mit Celina Steffen; Gunnar Mau).
  14. The importance of flow experience within online adgames. Vortrag auf der AAA 2011 Annual Conference der American Academy of Advertising (AAA) (mit Celina Steffen; Gunnar Mau; Sascha Steinmann).
  15. Tracking Shoppers Behavior at the Point of Sale by Using End‐Users Mobile Devices, 16th International Conference on Research in the Distributive Trades, European Association for Education and Research in Commercial Distribution (EAERCD), June 29– July 1, 2011,Parma, Italy (mit Mohamed Bourimi; Gunnar Mau; Sascha Steinmann; Dogan Kesdogan).
  16. The effect of an Integrated Virtual Community on the Evaluation of an Online Store: Findings from an Internet Experiment, 16th International Conference on Research in the Distributive Trades, European Association for Education and Research in Commercial Distribution (EAERCD), June 29– July 1, 2011,Parma, Italy (mit Peter Domma; Joachim Zentes; Dirk Morschett).
  17. Does the outcome of the game affect the impact of in-game advertising?, in: The Day After – Inspiration, Innovation, Implementation, Proceedings of the 40th EMAC Conference, May 24-27, 2011, Ljubljana, Slovenia (mit Gunnar Mau; Sascha Steinmann; Günter Silberer).
  18. A Privacy-Respecting Indoor Localization Approach For Identifying Shopper Paths By Using End-Users Mobile Devices, in: Proceedings of IEEE ITNG Conference on Information Technology: New Generations, April 11-13, 2011, Las Vegas, USA (Mohaned Bourimi; Gunnar Mau; Sascha Steinmann; Dominik Klein; Steffen Templin; Dogan Kesdogan).
  19. Online AdGames: Are they useful to influence players’ attitudes and behavior?; in: Srinivasan, R.; McAlister, L. (Eds.): Marketing Theory and Application, Proceedings of the 2011 AMA Winter Educators‘ Conference, Austin, TX, pp. 202-203 (mit Celina Steffen; Sascha Steinmann; Dirk Morschett).
  20. The importance of flow experience within online adgames. Vortrag auf der AAA 2011 Annual Conference der American Academy of Advertising (AAA) (mit Celina Steffen; Gunnar Mau; Sascha Steinmann).
  21. Digitale Einkaufsbegleiter: Nutzungsmuster von Smartphones zur Entscheidungsunterstützung im Rahmen von Kaufprozessen [Digital Shopping Companions: Use Patterns of Smartphones for Decision Support in Buying Processes], Handelsforschung 2010, Berlin, Germany, 2010. (mit Gerhard Wagner; Gunnar Mau; Sascha Steinmann).
  22. Digitale Einkaufsbegleiter: Nutzungsmuster von Smartphones zur Entscheidungsunterstützung im Rahmen von Kaufprozessen, Handelsforschung 2010, Berlin (mit Gerhard Wagner; Gunnar Mau; Sascha Steinmann).
  23. An experimental investigation of the influence of virtual community characteristics on consumers’ evaluations of an online store, accepted for presentation at the 39th Annual Conference of the European Marketing Academy (EMAC) 2010, Copenhagen, Denmark, June 1-4, 2010 (mit Peter Domma; Dirk Morschett; Joachim Zentes).
  24. Handel und Medien – Einsatz und Wirkung traditioneller und neuer Medien im Handel, in: Gröppel-Klein, Andrea; Germelmann, Claas-Christian (Hrsg.): Marketing und Medien, (Gabler) Wiesbaden 2008 (mit Joachim Zentes).
  25. Die Wirkung von Computerspielen („ad-games“) als Marketinginstrument: Eine verhaltenswissenschaftliche Betrachtung, in: Wiedmann, K.-P. (Ed.): Fundierung des Marketing – Festschrift zum 60. Geburtstag von Prof. Dr. Günther Silberer, (DUV) Wiesbaden 2004, S. 463-494 (mit Joachim Zentes).

 

Anderes

  1. „Moderne Informations- und Kommunikationstechnologien: Praktische Anwendungen“, Weiterbildungsseminar im Rahmen des „Goodyear/GHS-Nachwuchsförderprogramm“ der Goodyear Handelssysteme GmbH, Saarbrücken, 01. März 2001.

 

 

© Strategieberatung Prof. Schramm-Klein 2011 ff.